Vi hittade inga resultat. Försök igen med ett annat ord.
Innehåll
Du har loggat ut.
Allmänna villkoren
Status oktober 2023
Dessa allmänna inköpsvillkor gäller för alla (inklusive framtida) affärstransaktioner, särskilt leveranser och tjänster, för vilka B. Braun SE eller ett av dess tyska dotterbolag i enlighet med § 17 i den tyska aktiebolagslagen (AktG) är entreprenör (nedan kallad ”köparen”). Beställarens allmänna villkor gäller uteslutande för företag enligt § 310 avsn. 1 i den tyska civillagen (Bürgerliches Gesetzbuch; BGB).
Avvikande eller motstridiga allmänna villkor för avtalsparten ("säljaren") godkänns inte av köparen, såvida han inte uttryckligen har samtyckt till dem. Detta krav på godkännande gäller även om Köparen utför leverans till Säljaren utan förbehåll med kännedom om Säljarens avvikande eller motstridiga allmänna villkor.
Beställningar och alla tillhörande uttalanden ska göras skriftligen eller via inköpsorder i e-upphandlingssystem. Avvikelser från de allmänna inköpsvillkoren ska göras skriftligen. ”Skriftlig” eller ”Skriftlig” avser skriftlig form genom handskriven signatur eller genom autentiserad elektronisk signatur kombinerad med autentiserad tidsstämpel (Skriftlig form), eller genom avancerad elektronisk signatur som DocuSign, Conga Sign, Adobe Sign, eller genom elektronisk signatur som att skicka ett signerat dokument via elektronisk post i Portable Document Format (PDF).
Säljarens offerter och prisofferter ersätts inte av Köparen.
Säljaren ska skriftligen bekräfta varje beställning med bindande framställning av priser och leveranstid. Om Köparen inte mottar en sådan bekräftelse inom åtta (8) dagar har Köparen rätt att annullera beställningen.
Platsen för fullgörande ska vara respektive Köpares säte, om inte annat avtalats mellan parterna.
Om Säljaren eller tredje part som anlitas av Säljaren vid tidpunkten för leverans av produkterna helt eller delvis åtar sig att lossa produkterna eller om lossningen av produkterna utförs av Säljarens eller tredje parts lossningsanläggning, ska risken övergå efter att denna åtgärd har slutförts eller så snart produkterna har lämnat lossningsanläggningen.
Överenskommet datum för leverans eller utförande av tjänst är bindande. För att detta datum ska kunna iakttas är det relevant att köparen tar emot produkterna. Beställaren har rätt att avbryta leveransen eller tjänsteutförandet under skälig tid. I detta fall ska leveransen eller perioden för utförande av tjänsten förlängas med denna avbrottsperiod.
Säljaren ska i god tid begära in de handlingar från Köparen som krävs för att utföra beställningen.
Så snart Säljaren inser att denne inte kan fullgöra sina avtalsförpliktelser inom den angivna tidsramen ska denne utan onödigt dröjsmål skriftligen meddela detta till Köparen. Han ska ange orsaken/orsakerna till denna försening och den förväntade förseningen av leveransen. Ovillkorligt godkännande av en försenad leverans avsäger sig inte på något sätt köparens rättigheter i samband med försenad leverans. Detta gäller tills slutbetalning har gjorts. Ytterligare anspråk på skadestånd förblir opåverkade.
Säljaren ska på Beställarens begäran avhämta samtliga ytterförpackningar, transportförpackningar eller försäljningsförpackningar från leveransstället eller låta tredje part avhämta dessa.
Säljaren är skyldig att bifoga två kopior av följesedeln till varje leverans, inklusive referensnummer, produkternas identitet inklusive köparens respektive materialnummer och överenskommen mottagnings- och lossningsplats. Eventuellt erforderliga drift- och underhållsinstruktioner ska också ingå i leveransen. I övrigt ska de förseningar i behandlingen som uppstår inte bäras av Beställaren.
Vid försenad leverans eller försenat tillhandahållande av tjänster har Köparen, utöver kravet på fullgörande, rätt till vite med ett belopp om 0,2 procent av nettobeställningsvärdet per arbetsdag för överskridande av tidsfristen för leverans eller tillhandahållande av tjänster upp till ett totalt belopp om fem (5) procent av nettobeställningsvärdet, såvida inte Säljaren kan visa att han inte är ansvarig för förseningen eller att Köparen har lidit mindre skada. Acceptans av en leverans eller tjänst som prestation innebär inte att man avstår från eventuella anspråk på avtalsviten, inte ens om det inte finns någon uttrycklig förbehåll. Anspråken kan göras gällande fram till slutbetalningen. Ytterligare skadeståndsanspråk påverkas inte.
Alla övriga dokument som rör beställningen ska anses tillhöra Beställaren som även innehar eventuell upphovsrätt till dessa dokument. Säljaren får inte lämna ut sådan information till tredje part utan Köparens föregående skriftliga medgivande. Sådan information ska endast användas på det sätt som krävs eller är nödvändigt för att Säljaren ska kunna fullgöra sina skyldigheter enligt detta Avtal och Säljaren ska utan dröjsmål återlämna sådan Information vid Avtalets upphörande eller om beställningen inte bekräftas av Säljaren enligt avsnitt 2.2 Säljaren ska förstöra eventuella kopior av sådan information utan onödigt dröjsmål.
Säljaren är skyldig att hålla all affärsmässig, operativ och teknisk information/information som köparen har förvärvat eller kommer att förvärva i samband med leveransen strikt konfidentiell även efter avtalsförhållandets slut, så länge och så länge denna information inte på annat sätt har blivit allmänt tillgänglig eller så länge säljaren inte skriftligen har avstått från sådan sekretess.
Säljaren får endast annonsera det befintliga affärsförhållandet med Köparens skriftliga medgivande.
Det pris som anges i beställningen är bindande.
Betalning skall ske inom 60 dagar från leverans och mottagande av faktura.
Om betalning sker inom 30 kalenderdagar beviljar Säljaren en kontantrabatt på fakturans nettobelopp med tre (3) procent.
Köparen äger äganderätten till produkterna från och med den omedelbara leveranspunkten, och säljarens äganderättsförbehåll avsägs härmed.
Säljarens kvarhållande av tjänster eller avräkning av anspråk är endast tillåtet om anspråken är obestridda eller lagstadgade.
Säljaren ansvarar för att leverera produkter och tjänster fria från defekter och dessutom för att säkerställa att garanterade egenskaper finns. Säljaren garanterar i synnerhet att produkter och tjänster överensstämmer med den senaste vetenskapen och tekniken och uppfyller aktuella tekniska och arbetsmedicinska standarder samt de allmänt erkända tillämpliga medicinska tekniska och farmaceutiska standarderna från myndigheter och industri. Produkter och tjänster som levereras ska också överensstämma med gällande lagbestämmelser. Om maskiner, utrustning eller anläggningar utgör leveransobjekt ska de uppfylla de särskilda säkerhetskrav som gäller för maskiner, utrustning och anläggningar vid tidpunkten för avtalsuppfyllandet och ska vara CE-märkta.
Beställarens ankomstkontroll är begränsad till uppenbara yttre skador, transportskador, bristande kvantiteter och produkternas identitet. Sådana defekter ska meddelas Säljaren inom tio (10) dagar och eventuella andra defekter inom tio (10) dagar efter upptäckt. Sådana brister ska vara föremål för de kontroller som utförs av Säljaren. Säljaren avstår i detta avseende från försvar mot försenad anmälan av brister.
Preskriptionstiden för produktfel gäller tidigast 36 månader efter riskens övergång. Längre lagstadgade eller avtalsenliga förnyelseperioder påverkas dock inte.
I händelse av brister har köparen rätt att kräva tilläggsprestation enligt lagstadgade bestämmelser (vid produktleverans) eller avtalsprestation (vid tjänsteprestation). Vilken typ av tilläggsprestation som ska utföras avgörs av köparen. Säljaren ska stå för kostnaderna för avhjälpande. Under utförandet av tilläggsuppdraget är Säljaren skyldig att följa Köparens affärskrav. Om tilläggstjänsten utelämnas på grund av lagstadgade bestämmelser påverkas inte köparens eventuella ytterligare anspråk. Köparen har rätt att hävda ytterligare lagstadgade eller avtalsenliga rättigheter vid fel.
Om Säljaren inte fullgör sin skyldighet att utföra specifika prestationer inom den fastställda, lämpliga tiden utan att rättsligt vägra att utföra specifika prestationer, har Köparen rätt att avhjälpa bristerna själv eller låta en tredje part utföra detta arbete på Säljarens bekostnad och ansvar. Beställaren har rätt att kräva förskottsbetalning för utförande av nödvändiga åtgärder
Säljaren ska bära alla rimliga kostnader för ytterligare inkommande inspektioner av Köparen vid försenad leverans eller leverans av avvikande produkter.
Under processen för efterföljande utförande av nylevererade eller förbättrade delar av säljaren börjar preskriptionstiden löpa i ny omfattning, såvida samma bristorsak berörs.
Säljaren samtycker till att hålla Köparen skadeslös från och mot alla anspråk, förluster, ansvar, skador, kostnader eller utgifter av något slag och oavsett om de har gjorts av eller involverar tredje part, som uppstår till följd av eller på något sätt resulterar från defekter på varor, i den utsträckning sådan defekt orsakas inom Säljarens kontroll.
Vidare ska Säljaren bära kostnaderna för erforderliga korrigerande åtgärder som avses i avsnitt 9,1 inklusive men inte begränsat till offentliga varningar eller återkallelser. Köparen ska utan dröjsmål informera Säljaren om genomförandet av sådana åtgärder. Ytterligare rättsliga anspråk påverkas inte.
Sek. 9,1 och 9,2 ska även gälla för rättsligt ansvar baserat på den tyska läkemedelslagen (Arzneimittelgesetz).
Säljaren ska ersätta B. Braun för alla kostnader och skador som orsakats av Säljaren i enlighet med lagstadgade bestämmelser och ska hålla B. Braun skadeslöst mot alla berättigade anspråk i detta avseende, såvida inte Säljaren inte är skyldig.
Säljare som arbetar i B. Brauns lokaler är skyldiga att följa alla relevanta lagstadgade och officiella bestämmelser gällande anläggningssäkerhet, arbetarskydd, energihantering och miljöskydd vid utförandet av beställningar. Det lagstadgade ansvaret för arbetssäkerheten förblir hos säljaren och övergår inte till B. Braun.
Säljaren är skyldig att endast anlita lämplig och tillräckligt kvalificerad personal för att utföra beställningen.
De externa företagsföreskrifterna och brandskyddsföreskrifterna för B. Braun på respektive verksamhetsställe gäller i respektive aktuell version. Om dessa inte bifogas beställningen ska säljaren begära dem från B. Braun senast vid ankomsten till B. Braun.
Säljaren ska säkerställa att den personal som anställs av denne deltar i utbildningar/instruktionskurser från B. Braun som är relevanta för utförandet av ordern.
Säljaren garanterar att inga negativa effekter på miljön och inga risker för B. Brauns anställda kommer att uppstå till följd av utförandet av tjänsterna.
Om energi (el, gas, tryckluft etc.) krävs av säljaren för tillhandahållande av tjänster på B. Brauns verksamhetsställe ska säljaren säkerställa att de används sparsamt och effektivt. B. Braun förväntar sig att Säljaren använder energieffektiva tekniker och utrustning.
Säljaren är skyldig att skydda information om B. Braun i den mening som avses i avsnitt 5,2 och dess egen information och egna system som är nödvändiga för tillhandahållandet av tjänsterna samt dess tjänster mot obehörig åtkomst, ändring, förstörelse och annan missbruk samt för att vidta tekniska och organisatoriska åtgärder i enlighet med den senaste tekniken för att säkerställa informationssäkerheten. Detta inkluderar i synnerhet införande och underhåll av ett lämpligt ledningssystem för informationssäkerhet som är certifierat i enlighet med ISO 27 001 eller en likvärdig och jämförbar standard under hela avtalsförhållandet med B. Braun.
Användning av underleverantörer är endast tillåten med föregående skriftligt medgivande från B. Braun.
Säljaren ansvarar för sina godkända underleverantörers handlingar, försummelser och försummelser som om de vore egna.
Säljaren åtar sig att under hela affärsrelationen med Köparen inklusive dess preskriptionsperioder teckna och upprätthålla en affärs- och produktansvarsförsäkring med en gräns på minst tio miljoner (10 000 000) euro (€) per händelse och minst tjugo miljoner (20 000 000) euro (€) per år. Säljaren är skyldig att bevisa förekomsten av sådant försäkringsskydd på begäran av Köparen.
Säljaren garanterar att Säljarens fullgörande av sina skyldigheter enligt detta Avtal inte bryter mot några avtal mellan Säljaren och tredje part och att Säljarens tillverkning och försäljning av produkten inte strider mot eller kränker patenträttigheter eller andra äganderättigheter för någon annan person eller enhet.
I den utsträckning användningen av produkter är begränsad för köparen på grund av tredje parts äganderätt ska säljaren antingen skaffa alla godkännanden från respektive tredje part på egen bekostnad och i rätt tid eller ändra alla berörda delar av produkten för att undvika intrång i tredje parts rättigheter. I det senare fallet ansvarar Säljaren för att den ändrade produkten överensstämmer med alla tillämpliga avtalsspecifikationer och överenskommelser.
Säljaren samtycker till att försvara, ersätta och hålla köparen skadeslös från och mot alla anspråk, förluster, ansvar, skador, kostnader eller utgifter av något slag som köparen eller tredje part kan lida till följd av anspråk som uppstår till följd av intrång i patent eller någon av äganderätterna i den utsträckning sådant intrång orsakas av försumlighet eller fel från säljaren. Sådana anspråk ska preskriberas tidigast tre (3) kalenderår efter leverans av produkter.
Säljaren ska bevilja Köparen den exklusiva och oåterkalleliga rätten till alla arbetsresultat ("Arbetsresultat") som uppstår inom ramen för Tjänsterna, utan begränsning i fråga om utrymme, tid och innehåll, till alla kända typer av användning, samt den enda och obegränsade äganderätten till de Arbetsresultat till vilka en sådan rätt kan fastställas och överföras. I synnerhet har köparen rätt att utan begränsning reproducera, bearbeta (inklusive att kombinera programvara med andra program, omforma, konvertering till andra programmeringsspråk och för andra operativsystem), överföra till andra presentationsformer och i övrigt modifiera, fortsätta och komplettera arbetsresultaten, distribuera dem i oförändrad och modifierad form, offentligt reproducera dem med trådbundna eller trådlösa medel, bevilja icke-licenser och överföra alla nyttjanderätter som beviljas enligt detta avtal.
I den mån arbetsresultat uppstår som kan vara skyddade av immaterialrättsliga rättigheter är Säljaren skyldig att utan dröjsmål skriftligen meddela Köparen om detta. Beställaren står fritt att låta registrera dessa immateriella rättigheter i sitt namn. Säljaren ska ge köparen omfattande stöd i detta avseende, i synnerhet genom att omedelbart tillhandahålla den information som krävs för detta ändamål och genom att göra alla nödvändiga förklaringar och vidta alla nödvändiga åtgärder. Säljaren är förbjuden att genomföra motsvarande registrering i eget eller tredje parts namn eller att direkt eller indirekt stödja tredje part i detta.
Beviljandet av rättigheter ersätts med full betalning av ersättningen.
”Force Majeure” avser alla omständigheter som ligger utanför den berörda partens rimliga kontroll, i synnerhet men inte begränsat till force majeure, explosion, brand, olycka, krig eller liknande fientligheter, verksamhetsstörning, vägran att bevilja licenser eller tillstånd, förbud eller åtgärder av något slag av någon statlig myndighet, inklusive i samband med pandemiberedskap. Den riktade externa påverkan på informations- och säkerhetsinfrastrukturen för datorsystem i cyberrymden, som kan vara platsen för attacken, målet eller utgångspunkten, eller förverkligandet av andra cyberrisker, liksom arbetskonflikter, brist på råmaterial och leveranssvårigheter (t.ex. hos underleverantörer, transportföretag) utgör inte force majeure-händelser.
Force majeure som hindrar en av parterna från att helt eller delvis fullgöra sina skyldigheter ska befria båda parter från fullgörandet av detta avtal till dess Force majeure upphör. Den part vid vilken Force Majeure inträffat ska omedelbart underrätta den andra parten.
I händelse av force majeure har endera parten rätt att säga upp detta avtal av goda skäl genom att meddela den andra parten skriftligen inom 60 dagar. Båda parter skall genom ömsesidig överenskommelse avgöra om parterna efter Force Majeure upphört att inhämta eventuella aktiviteter som inte utförts under denna period.
Säljaren garanterar att
produkter som tillverkas, lagras, vidarebefordras eller transporteras på uppdrag av auktoriserade ekonomiska aktörer (AEO), som levereras till AEO eller som tas emot för leverans från AEO
(a) produceras, lagras, förbereds och lastas i säkra affärslokaler och säkra lastnings- och fraktområden
(b) skyddas mot obehöriga ingrepp under produktion, förvaring, beredning, lastning och transport
tillförlitlig personal anställs för produktion, lagring, förberedelse, lastning och transport av dessa produkter.
affärspartner som agerar för Säljarens räkning informeras om att de också behöver säkerställa leveranskedjans säkerhet enligt ovan.
Köparen och dess dotterbolag bedriver sin verksamhet med de högsta etiska standarderna, i enlighet med alla tillämpliga regler och förordningar. Dessa standarder anges i ”B. Brauns uppförandekod”. B. Brauns uppförandekod finns på: https://www.bbraun.com/en/about-us/responsibility/compliance/code-of-conduct.html (bbraun.com >>> Om oss >>> Ansvar >>> Efterlevnad >>> Uppförandekod). Ett ”dotterbolag” är ett företag som kontrolleras av köparen eller säljaren eller ett företag som kontrolleras av köparen eller säljaren eller ett företag som kontrolleras gemensamt av köparen eller säljaren.
Säljaren och dess Dotterbolag bedriver sin verksamhet med högsta etiska standarder, i enlighet med alla tillämpliga regler och förordningar. Dessa standarder anges i Säljarens uppförandekod, som ska publiceras (t.ex. på Säljarens respektive webbplats).
Ingendera Parten överlämnar avtalsenligt den andra Partens uppförandekod. Köparen och Säljaren har utarbetat sina egna uppförandekoder som ett frivilligt åtagande och har upprättat standarder och procedurer som inkluderar, men är inte begränsade till, att bedriva verksamhet i enlighet med alla tillämpliga regler och förordningar och i enlighet med högsta etiska standarder (inklusive alla tillämpliga lagkrav mot korruption, mutor och antitrust).
Köparen och dess dotterbolag bedriver sin verksamhet i enlighet med principen om hållbar utveckling och följer internationellt erkända grundläggande standarder för hälsa och säkerhet på arbetsplatsen, miljöskydd och arbetskraft. har beskrivit sin förståelse för miljö, samhälle och bolagsstyrning (ESG) i sina ”ESG-standarder för leverantörer” som finns på: https://www.bbraun.com/en/about-us/responsibility/sustainability/transparent-supply-chain.html (bbraun.com >>> Om oss >>> Ansvar >>> Hållbarhet >>> Transparent leveranskedja). gör säljaren uppmärksam på B. Braun SE:s policy för mänskliga rättigheter och miljörelaterade skyldigheter att iaktta tillbörlig aktsamhet. Detta utlåtande ska tillhandahållas som en förebyggande åtgärd i enlighet med den tyska due diligence-lagen för leveranskedjor och finns på: https://www.bbraun.com/en/about-us/responsibility/compliance/human-rights.html ((bbraun.com >>> Om oss >>> Ansvar >>> Efterlevnad >>> Mänskliga rättigheter).
Säljaren ska sträva efter att även få sina Närstående bolag och underleverantörer att införa och följa uppförandekoder samt vidta åtgärder som överensstämmer med ESG-standarderna för leverantörer. Underleverantörer som avses i föregående mening är alla juridiska personer vars verksamhet direkt eller indirekt är nödvändig för att tillverka produkterna eller tillhandahålla tjänsterna i syfte att fullgöra avtalet.
Genom att underteckna ett Avtal bekräftar Köparen och Säljaren sin fortsatta efterlevnad av sina egna efterlevnadsstandarder och -procedurer samt sin efterlevnad av alla tillämpliga lagar. Vardera Parten kan när som helst begära att den andra Parten förnyar denna bekräftelse. Inget i detta avsnitt ska begränsa någon av Parterna från att ändra eller modifiera sina egna efterlevnadsstandarder och -procedurer, förutsatt att innehållet fortsätter att ta upp efterlevnad av tillämpliga lagar och etiskt uppförande.
Skyldigheterna enligt detta avsnitt ska anses vara ett krav för att uppfylla Säljarens avtalsenliga skyldigheter. Om Säljaren bryter mot någon bestämmelse eller förordning enligt detta avsnitt eller skyldigheterna i ”ESG-standarden för leverantörer” har rätt att säga upp alla avtal eller affärsrelationer mellan och Säljaren, inklusive varje Parts Närstående bolag, av skälig anledning. Det är efter s gottfinnande att avstå från uppsägning och instruera Säljaren att omedelbart utveckla och implementera en plan för att avhjälpa eller minimera överträdelsen och förhindra framtida överträdelser. Under planens genomförande kan tillfälligt avbryta affärsrelationen.
Parterna kommer överens om avtalets löptid i inköpsordern. Respektive avtal kan när som helst sägas upp av B. Braun med sex (6) veckors varsel till slutet av varje kalenderkvartal.
B. Braun har rätt att fortsätta använda tjänsterna på samma villkor efter avtalsperiodens slut på månadsbasis.
Efter utgången av den avtalade avtalstiden eller uppsägningen av avtalet har B. Braun rätt att köpa tjänsterna genom att kvitta den ersättning som betalats hittills.
Vid löptidens upphörande är säljaren skyldig att återlämna alla data, dokument och andra föremål som ägs av B. Braun och som mottagits från B. Braun eller att radera dem på B. Brauns uttryckliga begäran. Bevis på raderingen ska lämnas till B. Braun. B. Braun har rätt att verifiera raderingen.
För avtalsförhållandet gäller tysk lag, exklusive bestämmelser om lagkonflikter och FN:s konvention om avtal om internationella köp.
Affärsvillkoren ska tolkas i enlighet med Incoterms i dess ändrade lydelse vid tidpunkten för avtalets ingående.
För alla tvister som uppstår ur eller i samband med detta avtal ska parterna sträva efter att lösa tvisten genom förhandlingar i godo. Om detta inte är möjligt är parterna överens om att den exklusiva jurisdiktionsorten ska vara den lokala eller regionala domstol som har jurisdiktion över köparen. Köparen har dock även rätt att väcka talan mot Säljaren på den plats där Säljaren har sitt säte i enlighet med tillämplig lag där.
Status: Oktober, 2023